We zien regelmatig dat een server op een zogenaamde zwarte lijst komt te staan omdat een klant onbedoeld spam heeft verzonden. Niet alleen levert ons dit veel werk op, maar als klant heb jij en andere klanten hier last van omdat een Gmail/Hotmail/Office365 legitieme mails kunnen weigeren. Soms kan het zelfs gebeuren dat een server permanent op de zwarte lijst komt te staan. Om dit te voorkomen hebben wij een strict mail misbruik beleid.

Mail misbruik beleid LinQhost

Bij een constatering van misbruik nemen wij contact met jou op en vragen wij dit probleem zo snel mogelijk te verhelpen. Mocht actie uitblijven dan zijn wij genoodzaakt om de mailfunctionaliteit uit te schakelen tot het probleem is verholpen. Hieronder staan een paar handvaten voor jou of je webbouwer om te zorgen dat je uitgaande e-mail legitiem is.

Externe mail-forwards

Bij een externe mail-forward wordt inkomende e-mail gelijk doorgezonden naar een extern e-mailadres (bijv. een @gmail.com adres).  Dit is met name een probleem wanneer je niet bent aangesloten op ons spamfilter. Alle spam e-mails worden zo doorgestuurd naar de mailservers van het externe e-mailadres welke ons vervolgens als spammer ziet en het ip-adres van onze server blokkeert. Het gebruik van een spamfilter voorkomt al wel heel veel ellende, maar niet volledig. Het is een betere oplossing door bijvoorbeeld je email op te halen vanuit Gmail als je dit gebruikt.

Commentaar/Moderate opties CMS

Veel websites hebben zonder dat ze het weten, onder water, de optie aan om te reageren op pagina’s. Dit zie je vooral veel bij WordPress. Door het reageren wordt er vervolgens een mail gestuurd naar de eigenaar/moderator van de website met spam inhoud. Onze advies is om de mogelijkheid tot reageren volledig uit te schakelen of mail notificaties hiervan uit te zetten. Voor WordPress kan je deze instructies en onderstaande opties volgen:

Formulieren & Captcha

Veel overlast wordt veroorzaakt wanneer je een (contact)formulier op je website hebt staan waar iedereen zonder beperking misbruik van kan maken. De spammer vult namelijk zijn spam boodschap in en drukt op verzenden. Vervolgens krijg jij een mail, met de spam boodschap er in. Om je hiertegen te beveiligen zou je bijvoorbeeld een Captcha kunnen plaatsen of een andere techniek om zo alleen legitieme mail te ontvangen.

Delen van een pagina

Soms zien wij dat een klant op elke pagina een optie heeft om de pagina te delen met een ander persoon via e-mail. In combinatie met een opmerkingenveld en een vrij te kiezen e-mailadres is dit echt ideaal voor spammers. Om spammisbruik te voorkomen is het raadzaam om deze optie volledig uit te schakelen of een Captcha toe te voegen.