Mail instellen

Er zijn veel verschillende e-mailprogramma’s in omloop. In twee verschillende blog-items beschrijven wij hoe u Thunderbird en Windows Live Mail  kunt instellen. Onderstaand vind u een samenvatting voor het geval u een ander e-mailprogramma gebruikt:

Serverinstellingen inkomende e-mail

Servertype: POP3 (poort 110) of IMAP (poort 143)
Serveradres: mail.uwdomeinnaam.ext
Gebruikersnaam: uw_emailadres@uwdomeinnaam.ext

Wanneer u gebruik maakt van POP3 dan wordt doorgaans de e-mail opgehaald uit uw postvak en geplaatst op het apparaat waarop u op dat moment de mail leest. In het geval van IMAP blijven e-mails op de server staan waardoor ze op meerdere apparaten gelezen kunnen worden. Wanneer u dit type account gebruikt is het raadzaam om periodiek uw e-mail op te schonen. Deze e-mails maken namelijk deel uit van de schrijfruimte die u op uw hostingpakket tot uw beschikking heeft. Denk hierbij ook aan het regelmatig legen van uw prullenbak.

Serverinstellingen uitgaande e-mail

Serveradres: vul hier de SMTP server van uw internetprovider in
Poortinstellingen: standaard (vaak is dit poort 25 of poort 587)

Kort overzicht SMTP servers bekend(st)e internet providers:

Caiway:

smtp.caiway.nl of smtp.caiway.net
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Caiway

KPN:

smtp.kpnmail.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van KPN

Tele2:

smtp.tele2.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Tele2

Telfort:

smtp.telfort.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Telfort

Telfort Glasvezel:

smtp.telfortglasvezel.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de e-mailgegevens van Telfort Glasvezel

Vodafone:

mail.vodafonethuis.nl
Verificatie niet specifiek vereist maar is wel gewenst om limiet op te heffen

XS4ALL:

smtp.xs4all.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de gegevens van XS4ALL

Ziggo:

smtp.ziggo.nl
Verificatie vereist – gebruik hiervoor de gegevens van Ziggo

Online.nl

smtp.online.nl
Verificatie is niet vereist

Staat uw internetprovider niet in de bovenstaande lijst, neem dan contact met uw provider om de juiste gegevens te achterhalen. Wanneer u niet zeker weet wie uw internetprovider is dan kan de volgende website u daar wellicht bij helpen; https://www.whoismyisp.org/

Serverinstellingen uitgaande e-mail eigen hostingpakket:

Sommige internetproviders blokkeren uitgaande e-mail. Dit kunt u oplossen door de mailservers behorende bij uw hostingpakket te gebruiken. Hiervoor gebruikt u de volgende gegevens:

Serveradres:
mail.uwdomeinnaam.ext

Poortinstellingen:
Poort 587

Verificatie:
Vereist