Page not found – ‘het 404 gevoel’

De meeste van u weten inmiddels wat het betekend als u een webpagina bezoekt en u krijgt bij het aanklikken van een link een 404-pagina te zien. Voor degene onder u die dit niet weten is het simpel uit te leggen als zijnde een pagina die niet bestaat of niet meer bestaat. Erg vervelend al je nu net een leuke link zag en meer info wilde.

Vanuit oogpunt van een onderneming m.b.t marketing en commercie kunnen we een 404 pagina natuurlijk omschrijven als een gemiste kans. Enerzijds krijgt de potentiele klant niet de informatie weergegeven die hij of zij verwacht had, en anderzijds zal het als indruk van een bedrijf achterblijven bij de potentiele klant.

Los van het gevoel wat komt spelen bij een 404 pagina heeft het nog andere risico’s. Uw vindbaarheid op zoekmachines is in het geding! 404 pagina’s worden door zoekmachines als zeer groot minpunt ervaren en zal direct gevolgen hebben op uw ranking.

Controle

Zorg daarom altijd voor een up-to-date website en controleer of er geen ‘broken links’ aanwezig zijn op de website. Er zijn hiervoor talloze handige tools ontwikkeld voor bijvoorbeeld een content management systeem als WordPress en de uiterst handige W3C tool.

Daarnaast is het handig om een checklist te gebruiken alvorens u een website online plaatst zodat u niets vergeet.

TedX Talk

Het 404 gevoel is door Renny Gleeson in een TedX-talk uitstekend weergegeven. Aanrader!